Slapen, dat doe ik wel in mijn eigen tijd…

Huh, slapen in je eigen tijd?

Slaap wordt vaak gezien als noodzakelijk kwaad. Maar het is een heel belangrijk gedeelte in S.A.S. coaching en in jouw leven.

Slapen als wonder medicijn

Als je lekker slaapt en weinig problemen hebt met inslapen en doorslapen dan loop je overdag veel makkelijk is je flow. Je hebt meer energie en je kan alle dingen van de dag met veel meer ontspanning aan. Vaak heb je dat pas door als je niet zo lekker, kort of onrustig slaapt.

Voor slaap geldt eigenlijk altijd: slaap issues zijn overdag troubles. Wat houdt dat precies in? Overdag alleen maar druk aan het denken en doen, zonder ‘niksen’ daar tegenover? Dan zal je tijdens het eerste de beste moment dat je dat je tot rust komt (in je bed dus) al je prikkels verwerken. De dag nog even evalueren. Dit gebeurt bewust of onbewust.

Waarom zou je je druk maken om een goede slaap? Naast dat het je beter in de flow laat zijn overdag? In je slaap zijn er allemaal processen aan de hand gang. Je hersenen, hormonen en de rest van je lijf heeft de slaap tijd nodig om al jouw functioneren overdag weer aan te kunnen.

Ze zeggen wel eens: slaap je slank… En daar zit echt een soort waarheid in. Weinig slapen zorgt voor vermoeidheid. Zorgt voor sneller naar een vette hap krijgen. Zorgt voor een lichaam dat meer moet verwerken en dus meer stress signalen geeft. Maar slaap zorgt ook voor verbranding, bijvoorbeeld door je temperatuur gewoon op pijl te houden in de nacht.

Bij een complete volledige burn-out wordt als eerste geadviseerd te slapen. De vermoeidheid ga je daarmee te lijf. Normaal gesproken wil je juist een vast ritme van slaap en wakker zijn.

Zelf merk ik dat over slaap praten al heel snel heel technisch wordt. Waarschijnlijk omdat slaap met zoveel meer te maken heeft dan je ogen sluiten en klaar is de dag.

Ook tijdens deze blog wil ik zoveel uitleggen en vertellen. Maar slaap is ook iets heel persoonlijks. Wat voor de een werkt, zal voor de ander juist een wakkere nacht opleveren.

Wat eigenlijk altijd werkt is: veroordeel jezelf niet! Lig je naar het plafond te staren of wordt je weer in de midden van de nacht wakker? Er iets van vinden helpt dan echt averechts.

Mocht je graag met mij verder sparren over slaap, boek dan zeker even een vrijblijvende kennismaking. Ik ben nieuwsgierig wat voor jou werkt en juist niet.

Deze blog is met aandacht geschreven.
Door mijn dyslexie is het mogelijk dat
deze mail taal, lees en spelfouten bevat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Als je deze site verder gebruikt accepteer je ons gebruik van cookies.