Gezonde stress, hoe doe je dat?

Bestaat gezonde stress en hoe sla je niet door?

Jaren voor mijn burn-out riepen mensen vaak al opmerkingen als ‘Doe toch eens rustig aan’, ‘Neem je ook de tijd om alles wat je bereikt te zien’ en ‘Je verzet bergen met werk, maar wanneer doe jij nou eens niks?’.

Zelf dacht ik in die tijd dat ik een soort SuperGirl was, weet je wel van dat liedje van Raemonn. Tja, helaas kon ook in niet vliegen en ben toch echt wel flink in die donkere diepe burn-out beland.

Gezonde stress, hoe dan?

Gezonde stress bestaat!

Maar eerst wat is stress. En waar dient stress voor?

In de van Dale staat er geschreven over stress:
aanhoudende geestelijke druk; = spanning

Aanhoudende stress is niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk. Denk maar aan langdurige spierspanning die lijdt tot rug en nek klachten. Of darmklachten doordat de spanning in je lijf de vertering niet meer goed kan verdragen. Ook kun je je darmen flink van slag maken vervelende gehaaste gevoel weg te stoppen met snoep, patat of chips.

De leeuw die je tegen komt

Waarschijnlijk heb je vast wel eens gehoord dat bij stress je adrenaline aanmaakt. Die zorgt ervoor dat je kan vluchten, vechten of bevriezen voor als er een leeuw voor je staat. Maar ja, waarschijnlijk zal er nooit een leeuw los voor jouw neus staan…

Dus waarom dan toch die adrenaline bij stress kom je je bed niet uit. Ga je niks ondernemen en heb je weinig focus om dat wat je doet.

De voordelen van stress

Stress is dus ook zeker niet slecht. Het helpt je weerstand weer op pijl te krijgen of een (top) prestatie neer te zetten. Stress laat je gefocust op je taak concentreren en je hebt een beter geheugen als adrenaline zijn werk doet. Bij gezonde stress zal de stress je ook op tijd weer laten ontspannen en een loom gevoel geven als teken dat je kan gaan slapen.

Maar wanneer slaat gezonde stress om in ongezonde stress?

Ingewikkelde termen als parasympathicus en sympathicus komen nu om de hoek kijken bij jouw stress balans. Kort gezegd: je accu gaat leeg en heeft tijd nodig om op te laden. Waarschijnlijk wil je dat niet horen als jouw energie balans al negatief uit slaat… Net als ik toen niet wilde luisteren naar de signalen van mijn lijf, gedachten en omgeving. Maar doen en zijn horen net zoveel tijd te krijgen.

Er zijn verschillende fases bij stress

Fase 1 is vermoeid zijn, je neemt (regelmatig te weinig herstel na stress of inspanning
Fase 2 overbelast, te veel inspanning versus te weinig ontspanning
Fase 3 je krijgt stress klachten, dan zit je al in chronische stress en ben je al in de reserve van je batterij aan het leven
Fase 4 je bent overbelast, je basis balans verschuift. Daardoor is er structureel energie te kort en is de beleving van stress veranderd. Je voelt de uitputting in je lijf en geest niet meer goed aan.
Fase 5 is burn-out! Je stress systeem is compleet ontregeld. Vaak wordt er door het omgeving op de rem getrapt, huil je overal te pas en te onpas of kan je echt letterlijk je bed niet meer uit.

Als je fase 4 bereikt hebt heb je je batterij te lang uitgeput. Er is dan meer nodig dan een dagje ontspannen in de sauna. Waarschijnlijk lukt een boek lezen op de bank ook echt meer. Je hebt het balanspunt verplaatst. Je zult echt tijd en (heel rustig) bewegen moeten gaan plaatsmaken voor al jouw doorrennen. Dit is ook de fase dat hulp echt aangeraden wordt.

De eerdere fases van stress zijn preventief en verstandig om inzicht te krijgen.

Tijdens onze coaching zullen de sessies dus afgestemd worden op jouw fase van stress. De eerste stap om inzicht te krijgen in jouw stress is jouw leefstijl te bekijken. Zo kun je zien waar je staat op het gebied van voeding, slaap, bewegen, ontspanning en zingeving.

Wil je tips? Slaap op vaste tijden, plan tijd in om op jouw manier te ontspannen en wees dankbaar voor wat er is. Dankbaarheid is echt een hele krachtige manier van ontspannen.

Uit ervaring blijkt dat je veel tips op het internet kan vinden, maar ze ook eigen maken wordt lastig. Ben je benieuwd waar jij staat tegenover stress? Stuur me vrijblijvend een berichtje, of plan een gratis vrijblijvende kennismaking. Dat kan al een hele opluchting zijn en een mooie eerste stap naar inzicht en handvatten.

Deze blog is met aandacht geschreven.
Door mijn dyslexie is het mogelijk dat
deze mail taal, lees en spelfouten bevat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt cookies. Als je deze site verder gebruikt accepteer je ons gebruik van cookies.