Slapen als een baby

Slaap (de; m; meervoud: slapen)

1 elk van de vlakke delen van het hoofd naast het voorhoofd

2 toestand van algehele rust, waarbij de zintuigen niet werken en het bewustzijn ophoudt: in slaap vallen

3 behoefte aan deze toestand: slaap krijgen

Waar wordt jij slaperig van en waar lig je juist wakker van?

Slaap is meer dan gaan liggen en ogen sluiten….Hoewel er genoeg mensen zijn die dit wel zo ervaren.

Voeding, beweging, buitenlucht, beeldscherm gebruik, zomaar een paar dingen die je slaap kunnen beïnvloeden.

Zelf heb ik elke maand een paar dagen dat ik slecht slaap, dat wil zeggen vroeg wakker zijn of s ’nachts lange perioden wakker liggen. Voor mezelf heb ik een aantal dingen die ik doe als ik de slaap niet kan vatten. Ik doe ademhalingsoefeningen, benoem waar ik dankbaar voor ben geweest die dag en visualiseer een fijne rustige omgeving. Vaak is die omgeving groen, met een meertje en schitterende bloemen. Ook heb ik geleerd me over te geven aan dat het is zoals het is, zo midden in de nacht klaar wakker. Ik merkte dat gefrustreerd raken precies was wat niet hielp.

Die paar nachten per maand overleef ik wel, maar stel voor dat je echt een slechte slaper bent of dat je elke nacht er een paar keer uit moet voor je kind. Dan kom je er snel achter dat slaap echt heel belangrijk is. Met een te kort aan slaap krijg je veel sneller last van negatieve gedachten, je voelt je minder lekker in je vel, hebt zin in snaai voedsel en wil niet meer zo snel van de bank komen.

Nu zijn er slaapcoaches die je hele slaapritme en gebruik doornemen en je hierop advies geven, als je echt een chronisch te kort hebt aan slaap zou ik dat zeker doen.

Maar mocht je gewoon wat tips willen dan hoop ik je deze maand die tips te geven. En als je zelf tips hebt hoor ik ze natuurlijk ook graag.